Laatste weken - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Laura Stevens - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Laura Stevens - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 April 2014 | Laos, Vientiane

Hallo iedereen die dit leest,

ik heb eindelijk weer even tijd om een verhaal te typen. We zijn nu in Vientiane in Laos en dit is een klein stadje, dus we hebben de ochtend goed besteed aan tempels bezoeken met de fiets.
Nu even een rustige namiddag, aangezien we gisteren geland zijn en morgen alweer door vliegen naar Vietnam.

De laatste weken in Thailand waren nog erg leuk, ik ben in eerste instantie naar Khao Sok gegaan, dit was echt super mooi! Wat heb ik daar een mooie natuur gezien vanaf de boot en vanaf mijn drijvend hutje. De eerste avond sliep ik in een boomhut en dit was een heel avontuur, aangezien ik in de ochtend wakker werd met apen in mijn badkamer... niemand had mij verteld dat ik de deur van de badkamer naar mijn slaapkamer dicht moest doen... Gelukkig kon ik ze net buiten mijn slaapkamer houden en heb ik ze weg kunnen jagen. Ik vond het super eng, omdat ik niet wist wat ze zouden doen. Echt fijn wakker worden... Uiteindelijk gingen ze er nog vandoor met mijn tandpasta die ik naderhand terug vond op de trap. Verder was het verblijf wel erg mooi en rustgevend.

De 2e nacht heb ik dus in een drijvend hutje geslapen en deed ik een tour met een groep mensen, waarbij het grootste gedeelte uit stelletjes bestond. Toen miste ik mijn mannetje wel even hoor...
We zijn in de ochtend een boot tocht gaan doen, waarbij we hele mooie natuur zagen en we gibbons in de bomen zagen slingeren. Wat was dit geweldig om te zien.

Vanuit Khao Sok ben ik doorgegaan naar Phuket waar ik een nacht in een huisje sliep bij het vliegveld in de buurt. Dus helaas heb ik verder niets van Phuket gezien. Van Phuket naar Chiang Mai. Daar zie ik Daniella met haar vader in het hotel.

Twee dagen ontspannen, shoppen en cocktails drinken in de hotelbar. Dan gaan we drie dagen de hilltribe doen, we komen er achter dat we maar met z'n tweeen zijn.... dit vinden we ergens wel jammer, aangezien we ook geen bereik hebben in de hutjes waar we slapen. Dus als er iets zou gebeuren.. wat dan...

Uiteindelijk blijkt het allemaal goed te gaan en kunnen we genieten van de dorpelingen die erg aardig zijn. We krijgen heerlijk eten voorgeschoteld en we lopen de eerste dag 4 uur lang, de 2e dag 2,5 uur en de laatste dag lopen we 1,5 uur.
De 2e avond krijgen we nog een mooie show van dansende en zingende kinderen. Het is een beetje ongemakkelijk, omdat er een minder begaafde vrouw bij is en zij zingt elke keer uit de maat en lacht de hele tijd. Waardoor de andere kinderen ook weer moeten lachen.

We hebben allebei wat souvenirs gekocht bij het eerste dorp. Maar de mensen waar we niets bij kochten waren beledigd. Dus hadden we afgesproken om bij het 2e dorp bij iedereen iets te kopen. Dit was erg grappig, omdat we bij elk 2e kraampje iets leuks moesten vinden. Uiteindelijk is dit gelukkig goed gelukt haha.

Het is erg mooi om te zien hoe deze mensen leven en hoe zij een zijn met de natuur. Ze hebben een eigen groentetuin, fokken hun eigen kikkers en kippen die los rond lopen. Ze wassen hun kleren in de rivier en zwemmen daar vervolgens ook in.

Nadat we terug komen van de hill tribe trek is Wilco in het hotel. Ik heb gewoon zenuwen om hem weer te zien... aaaaah
Ik sta trillend op mijn benen voor de deur van de hotelkamer.
Wat is het fijn om weer samen te zijn.
We doen de eerste dag rustig aan en gaan in de avond naar de night market samen met Daniella.

De dag erna hebben we een groepstrip gedaan naar Chiang Rai. Dit is de plaats waar de witte tempel staat. Wat is deze tempel mooi, zeker omdat ik hem ken van de plaatjes. We gaan bij deze trip nog meer bekijken en gaan nog naar de grens met Birma(Myanmar) en Laos. Bij Laos gaan we nog aan land, hier hebben we nog een mooie stempel van in ons paspoort haha. Golden Triangle heet het, dit was vroeger een opium walhalla.

De volgende dag gaan we quad rijden door de bergen en rijstvelden van Chiang Mai, ik moet wel even wennen aan het sturen en rijden op de quad. Als we door de velden gaan is de weg erg hobbelig en ik ben een paar keer in de goot beland... Ook waren de quads niet zo heel erg betrouwbaar, dus soms stond er een opeens stil op de weg....we hebben er wel om moeten lachen.

De dag erna gaan we naar Pai met de bus, hier blijven we een nacht slapen en we huren hier een scooter, met de scooter gaan we de Boeddha op de berg bekijken. Dit is een hele grote witte Boeddha op een berg met uitzicht over Pai. Ook gaan we met de scooter naar een grote waterval, hier hebben we heerlijk ontspannen en gezwommen totdat er twee lokale kinderen in kwamen springen haha. Ook zijn we nog naar een chinees dorp gegaan, dit was wel leuk om te zien. Ook was daar een mooi uitzichtpunt, maar helaas was het te heiig om echt veel te zien.
Ook hadden we een leuk huisje met een terras op het dak. Vanuit hier hadden we mooi uitzicht op de witte Boeddha.
Wat was dit een heerlijk gevoel, om op de scooter door een hippie dorpje als Pai te rijden, maar ook in de natuur was het een paradijs.

Wilco heeft in het hotel in Chiang Mai voor het eerst een Thaise massage gehad, ik dacht dat hij dit niet goed kon hebben, omdat hij niet zo soepel is. Maar dit bleek wel mee te vallen haha. Ook dachten we heerlijk Chinees te gaan met uitzicht over Chiang Mai.
Helaas was het donker en zag je niet veel van het uitzicht en was het eten verschrikkelijk... Ik had een kreeft die niet als kreeft smaakte en Wilco had eend die hij onderhand nog zelf moest plukken met bot eraan... Chinees eten is niet aan ons besteed... ik had maar weinig keus buiten alles wat gefrituurd was...

Vanuit Chiang Mai zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen. Hier zijn we twee hele dagen geweest. We zijn een dag naar Malacca gegaan, dit was een voormalige kolonie van Portugal, Nederland en Engeland. Er was een Dutch square met een Nederlandse kerk, een molen en een mooi plein. Verder had je er nog een paar mooie tempels en een moskee. Maar daarbuiten vond ik de trip een beetje tegen vallen. Het stadje zelf was niet echt mooi.

In Kuala Lumpur zijn we naar de Petronas twin towers gegaan. We wilden naar boven, maar helaas zat het voor die hele dag al vol. Wel zijn we de avond in de KL-tower gaan eten, vanuit daar had je wel uitzicht op de Petronas Towers, dus konden we hier nog mooie foto's maken. Ook zijn we nog in de skybar geweest, dit was wel binnen deze keer. Een lounge bar met cocktails, banken en een zwembad, waarbij je echt heel mooi uitzicht had op de torens.

Kuala Lumpur is verder erg luxe, veel dure hotels, restaurants en shops met de duurste merken en auto's.... Een beetje too much... zeker na alle armoede gezien te hebben...jammer dat we de rest van Maleisie niet hebben kunnen zien. We logeerden zelf in de G-tower, ook erg luxe met een bar tussen twee torens in.

Vanuit Kuala Lumpur zijn we naar Phnom Penh in Cambodja gevlogen. Hier zaten we in een super hotel, Plantation spa resort genoemd, dit hotel zat midden in de stad en de staff was geweldig. Ook het eten hier was super en we hebben hier heel wat sapjes gedronken. Een dag zijn we tempels en het Royal Palace gaan bezoeken. De dag erna zijn we naar het Genocide museum geweest, dit was vroeger een school waar de Khmer Rouge hun gevangenen martelden. Deze gevangenen hadden niets misdaan, buiten dat ze er anders uitzagen, een ander geloof hadden, opgeleid waren of gewoonweg tegen regels in gingen. Deze mensen werden samen met hun gezin gemarteld totdat ze iets toegaven wat ze niet gedaan hadden. Dit rechtvaardigde voor de Khmer Rouge dat zij hen mochten uitmoorden.... Heel indrukwekkend om te zien...... Ik werd er na een tijd misselijk was en ik wist niet zo goed of dit van de hitte was of van de sfeer die er hing... of beide... we hebben hier twee boeken gekocht, een ervan heet First they killed my father. Dit gaat over een familie die net als duizende andere families in dorpen woonden op het platteland, waar zij moesten werken voor de Khmer Rouge.

Hierna gingen we naar the Killing Fields, dit waren executievelden, waar de gemartelde mensen heen werden gebracht om bruut vermoord te worden. Er was hier een boom te zien, waar baby's met hun hoofd tegenaan geslagen werden om vervolgens in de massa graven gegooid te worden. We hebben met een koptelefoon rond gelopen met kippevel op te armen. Omdat je hoorde wat de mensen allemaal meemaakten. Het laatste wat deze mensen vaak nog hoorden was Cambodjaanse communistische muziek met een harde diesel generator erdoorheen. Dit kregen wij ook te horen... toen stopte mijn hart wel even... verschrikkelijk... en dan te bedenken dat dit eind jaren '70 nog aan de orde van de dag was..... en dat alles door 1 man die bepaalde denkbeelden had... Pol Pot was zijn naam en dit regime heeft ervoor gezorgd dat er 3 van de 8 miljoen mensen uitgemoord werden.... Dit was een erg vermoeiende en indrukwekkende dag....

Vanuit Phnom Penh zijn we naar Siem Reap gereden met een prive chauffeur, doe maar luxe... haha
Dit was een rit van 5 a 6 uur met lunch pauze erbij. In Siem Reap aangekomen zijn we de volgende dag naar de Floating Village gegaan. Dit is een dorp op een meer. Erg smerig water, waar de riolering in uit komt. Ze maken ons wijs dat de mensen niet kunnen vissen, omdat de vissen weg zwemmen voor de motoren van de boot, maar ondertussen liggen er duizenden kleine visjes drijvend in het water... Ook lag er een groene vloeistof in het water, dus stiekem is dat water gewoon vergiftigd van de benzine en ander vuil wat er in drijft. Ook zijn we flink besodemietert met een lokale school. Van te voren moesten we een grote zak rijst kopen voor 55 dollar, zodat de arme kinderen wel te eten hadden.... We vonden dit zaakje maar stinken, want waarschijnlijk komt deze rijst helemaal niet terecht bij de kinderen, of de school koopt het voor veel minder van de winkel en de winkel word rijk van de toeristen die denken dat ze een goede daad hebben gedaan... achteraf hadden we dus spijt dat we dit gedaan hadden. Ook wilden de gids van de boot en de chauffeur van de boot nog geld hebben, terwijl we tickets hadden gekocht voor de trip. Ze waren beledigd toen we alleen klein geld hadden in Cambodjaans geld, maar we zijn gewoon weg gelopen, nadat we het geld in hun handen hadden gedrukt. Mensen bezeiken je daar waar je bij staat....

Hierna zijn we naar het Angkor Wat complex gegaan, hier kochten we een drie dagen kaart, aangezien het complex zo groot is... We hadden een persoonlijke tuk tuk die ons naar de verschillende tempels reed. Helaas daar ook weer opgelicht, omdat ze Wilco een broek wilden aansmeren, uiteindelijk hadden we allebei een broek aan, die dezelfde dag nog uitscheurde...

De Angkor Wat is echt geweldig om te zien, het oude dorp is erg mooi in de jungle verstopt en de bekendste van allemaal is mooi. Erg hoog en steil om te beklimmen. Ook zijn we nog gezegend door een oud vrouwtje die bij een Boeddha beeld zat. Ze pakte onze hand en blies erover en we mochten een wierookstokje opsteken en bij de Boeddha zetten. Ik vond dit echt een magisch mooi moment, je voelt je dan meteen een stuk beter... De dag erna zijn we de sunset gaan bekijken op een berg, helaas was hier niets te zien....
De dag erna zijn we de sunrise gaan bekijken en dit was wel erg mooi om te zien, de zon die opkomt naast, achter en boven de Angkor.... mooie foto's kunnen maken, maar we waren echt kapot na 2 dagen rond slenteren en om 4.30 opstaan... Na een paar uur hadden we het wel gezien en zijn we naar het hotel gegaan. In de avond nog naar de pubstreet gegaan om een klein beetje mee te vieren met het nieuwjaar.

Vanuit Siem Reap zijn we naar Luang Prabang in Laos gevlogen. Hier hebben we echt iets meegemaakt van het Lao new year. We werden nat gespoten met water pistolen, soms kregen we water over ons heen, maar helaas soms ook kleurstoffen... Wilco zijn oude witte broek was nu roze gevlekt...
We zijn toen ook maar twee water pistolen gaan kopen reden op de fiets door Luang Prabang op zoek naar mensen die we konden bespuiten, helaas waren er heel veel mensen die met emmers gooiden, dus na een tijd waren we zeike nat... Een paar uur is dit leuk, we hebben echt gedolt en gelachen als kleine kinderen, maar als dit 3 dagen duurt, kun je dus nergens heen zonder nat te worden... we wilden tempels gaan bezoeken, maar moesten nood gedwongen in het hotel blijven. De dag erna zijn we naar een hele mooie waterval gegaan, super groot en helder water. We wilden hier relaxen en zwemmen, helaas was dit een leuk uitje voor de lokale mensen, die daar hun hele dag verbrengen met bier en eten. We zijn even het water in gegaan om foto's te maken en af te koelen, maar na een tijd hadden we het wel gehad met het gestaar van de vieze mannen. Hier zijn we ook naar een beren verblijf gaan kijken en ik moet eerlijk zeggen, dat dit een goede stichting was. Free the bears, de beren hadden grote verblijven met veel uitdaging, een natuurlijke omgeving waaronder een vijver en een riviertje. Deze beren zijn gered uit barre omstandigheden met de hoop ze uiteindelijk nog in het wild vrij te laten...
Als dit er nog ooit van komt... Aangezien bosbekapping de natuurlijke leefomgeving van deze beren, maar ook van de apen ernstig bedreigd... dit heeft in Indonesie bijvoorbeeld te maken met palm olie, wat weer in heel veel producten zit...

De laatste dag zijn we maar een boot tocht gaan doen, zodat we op zijn minst droog bleven. Gelukkig was het toen al opgehouden met de grootste waterpret. Erg mooi om over de Mekong rivier te varen en we gingen naar een grot in een berg, waar elk jaar na nieuwjaar nieuwe boeddha beelden in worden gezet. Erg indrukwekkend om te zien!
Toen nog haasten om onze vlucht te halen naar Vientiane. Hier zijn we vandaag dus veel tempels gaan bezoeken en morgen vliegen we alweer door naar Vietnam ( Hanoi)

Over 2 weken zijn we weer thuis :D tot dan mensen

• 18 April 2014 - 14:06

Jeanny :

Hallo Laura en wilco!!!!

Wat een belevenissen weer! Geloof heel graag dat je erg blij bent dat die lieverd van jou er weer is! Brengt bij pap en mam weer wat rust dat je weer beschermt rond kan gaan daar !! Jammer als je daar met goede bedoelingen bent dat ze je dan toch nog afzetten!! Wat zal dat een schrikken zijn geweest een aap in de badkamer ha ha!! Je kan ook goed vertellen hoor in jou verhalen!! Hier kunnen jullie nog heeeeel lang met veel plezier en genoegdoening aan terug denken!! Wat zal je veel foto's hebben?? Boek er wel n overnachting bij als ik ze kom bekijken ha ha nou lieverds geniet nog twee weken daar saampjes want als jullie thuis zijn zal het hier wel saai zijn met de dagelijkse beslommeringen!! Denk aan jullie!!

Liefs en een hele dikke knuffel voor jullie van mij! Xxxxxxxxxxxx

Tot over twee weken!!

• 18 April 2014 - 15:10

Natalia:

Veel meegemaakt en veel gezien weer! Echt gaaf hoor!
    Met die apen is wel heel grappig haha maar logisch dat je schrikt. Gelukkig hebben ze alleen maar tandpasta gejat en niet je telefoon ofzo:p
    Geniet er nog van een paar weken en tot snel!!
    Xxx Natalia

• 18 April 2014 - 15:51

Steffie:

Nice story Laura.

Veel plezier nog daar, samen met je boy.

Groetjes Steffie

• 18 April 2014 - 17:28

Franka Schepens:

Oooh wat fijn Laura dat je mannetje er weer is!! En over 2 weken al weer terug?? Jeetje, wat is die tijd gevlogen zeg!! Ongelooflijk! Ik ben super benieuwd naar al jullie foto's!

Tot snel! X

• 18 April 2014 - 23:34

Anneke :

heeey laura!

klinkt echt super cool allemaal en fijn dat je vriend er weer is ;)

heel veel plezier nog de laatste weken

Xx Anneke

• 21 April 2014 - 19:09

Ria En Lei:

Hoi Laura en Wilco,

Fijn dat jullie weer bij mekaar zijn!
    het is onvoorstelbaar dat je dit allemaal meemaakt en wij vinden het knap dat je dit allemaal kunt onthouden.
    Je kunt hier een boek over schrijven! Het is namelijk heel indrukwekkend allemaal.
    nog even samen genieten en dan veilig thuiskomen. Heel veel plezier nog samen en snel tot ziens!
    Dikke kus van ons voor jullie.

• 24 April 2014 - 15:20

Sandra:

Wat een leuk reisverslag weer! En wat maak jij een mooie reis. Het is vast makkelijker nu je mannetje weer bij je is. Heel veel plezier nog de komende weken.

Liefs Sandra

• 26 April 2014 - 20:48

Nancy:

Wat een verhaal! Echt ongelooflijk wat je daar allemaal meemaakt, een hele mooie reis :) ik ben benieuwd naar de foto's! Geniet nog van de laatste tijd daar saampjes !
    Liefs Nancy